© Powered by SiteSpirit

 
tekstwolkje.png

snowboard-mag.png

53fb0089d5a95a6cbeba03f55bf155ef.gif

download

CANYON Grand Canyon AL 8.9 29er (test 29er 2013)

CANYON Grand Canyon AL 8.9 29er (test 29er 2013)

BIKE_Canyon_GrandCanyonAL29_1499LR.png

TEST 29ERS 2013

Twaalf nieuwe aluminium 29er hardtails tussen € 1.300 en € 1.600

BMC Team Elite TE03 XC - BULLS Copperhead - CANNONDALE Trail SL1 - CANYON Grand Canyon AL 8.9 - CUBE LTD SL - FOCUS Black Forest 29R 2.0 - GHOST SE 2990 - GIANT XTC 2 - SCOTT Scale 950 - SPECIALIZED Carve Comp - STEVENS Tremalzo - TREK Superfly AL

2012 was duidelijk het jaar van de opkomst van de 29er. Kijk maar 's om je heen op parkoersen als Schoorl, Dorst of Amerongen; een flink deel van de bikers heeft inmiddels grote wielen. En terecht, want die inmiddels niet meer zo nieuwe wielmaat heeft veel voordelen. En in de 29ers voor komend seizoen zijn nagenoeg alle kinderziektes eruit. Althans, dat vinden onze testrijders. Die hebben de afgelopen maanden twaalf nieuwe modellen tussen €1.300 en €1.600 met elkaar vergeleken.

Test Canyon Grand Canyon AL 8.9 29er
Canyon pak met de Grand Canyon AL 8.9 lekker uit. Online aanbieders staan vooral bekend om hun luxe specs en bij de Grand Canyon is dat niet anders; check bijvoorbeeld die luxe RockShox SID voorvork even. Toch onderscheidt deze postorder-Duitser zich met name door z'n lichte, zeer stijve en vooral doorgedacht gedetailleerde frame. Alles wat een modern 29er kader kenmerkt zit er op. En meer. Dus niet alleen een dunne staande achtervork, asymmetrische chainstays, taps balhoofd, pressfit trapaslager, interne kabeldoorvoer, direct mount voorderailleur en postmount schijfrembevestiging, maar ook een conische zitbuis en een 12 mm steekas in de achtertrein. Ook voorin zit een steekas, waardoor de Grand Canyon een strak sturende machine is die zich met dank ook aan het brede stuur schandalig hard door de bocht laat dirigeren. De zitpositie is tamelijk aanvallend, de steile zitbuishoek, de zadelpen zonder knik en de korte balhoofdbuis brengen veel druk op het voorwiel. Toch is het geen pure recht-zo-die-gaat knalbak; de bouw is kort genoeg voor een flink dosis dynamiek en speelsheid. Ook over de aandrijflijn is goed nagedacht; de 22/36 vertanding van de 'dubbel' aan de voorkant lijkt aan de kleine kant, maar volstaat in de praktijk, strandraces met windkracht zeven in de rug daargelaten. En tijdens lange tochten in de bergen is zo'n 22-tands granny helemaal geen overbodige luxe. Een uitgebalanceerde allrounder.

Download de complete test hieronder.

BMC_TeamElite29er_2013.png

download button bike.jpg

zoek (Mountainbikes)